امکانات لجستیک

مدیر شنبه 1402/04/17
امکانات لجستیک

بازرگانی میثاق الماس مفتخر به ارسال سریع کالا ها از زمان اخذ سفارش تا تحویل درب انبار فروشگاه های زنجیره ای میباشد، به گونه ای که در فروشگاه های تهران این زمان به کمتر از بیست و چهار ساعت و در شهرستان ها به کمتر از هفتاد و دو ساعت می رسد. همچنین این مجموعه با در اختیار داشتن پنج خاور ایسوزو یخچالدار و نیسان یخچالدار (جهت ارسال محصولات آب شدنی) و پرسنل مجرب حمل و نقل، کالاهای درخواستی مشتریان را طبق استانداردهای تعریف شده به شعب مختلف تحویل میدهد.

در اینجا تعریف مختصری از لجستیک ارائه میدهیم. اگر بخواهیم به معنی کلمه لجستیک بپردازیم باید به ریشه آن نگاه کنیم. این کلمه ریشه‌ای یونانی دارد. لجستیک در آغاز یک اصطلاح نظامی بود که به معنی چگونگی تهیه، ذخیره و جابه‌جایی تجهیزات و لوازم بود. اما به مرور معنی این کلمه تغییر کرد و دیگر تنها یک کلمه و اصطلاح نظامی نبود. این اتفاق در بین سال‌های 1960 تا 1970 افتاد. تغییر شکل بسیاری از کارها پس از دو جنگ جهانی و سرعت گرفتن پیشرفت جهان باعث شد تا کلمه لجستیک معنی جدیدی پیدا کند. لجستیک به طور کلی به تهیه، جابه‌جایی، ذخیره و جریان کالاها، خدمات و اطلاعات در داخل و خارج سازمان‌ها اشاره می‌کند. پس می‌توان گفت که لجستیک بخشی از زنجیره‌ای است که توسط آن تهیه، جابه‌جایی و رساندن مرسولات گوناگون را بر عهده دارند. اگر این کار به درستی انجام شود می‌تواند در میزان فروش و سود هر مؤسسه یا کارخانه ای تأثیر بسزایی بگذارد.

لجستیک توزیع

این شیوه از لجستیک را می‌توان مرسوم‌ترین و آشناترین شیوه لجستیک دانست. لجستیک توزیع همان روشی است که از ابتدای تاریخ بشر از آن استفاده می‌کرده است. این شیوه از لجستیک به رساندن کالا به دست مشتریان اختصاص دارد. همان‌طور که در ابتدای متن در تعریف لجستیک چیست گفتیم، لجستیک توزیع سال‌هاست که به کمک انسان‌ها برای راحت‌تر کردن کار رساندن کالاها آمده است. شرکت‌هایی که اکنون در این حوزه فعالیت می‌کنند کالاها را از تولیدکننده به دست مشتریان یا خرده‌فروشان می‌رسانند.

مزایای بهره مندی از یک سیستم لجستیکی استاندار:

موعد تحویل کوتاه‌تر

یکی از مهم‌ترین کارهای یک شرکت لجستیکی رساندن به موقع کالاها به مقصد است. زمانی که از تکنولوژی‌های جدید و استاندارد برای لجستیک استفاده میشود، بار در زمان کوتاهتری به مقصد میرسد. کوتاه‌تر کردن مراحل تهیه و انتقال باعث می‌شود تا بتوان در یک زمان ثابت، کالاهای بیشتری را به مقصد رساند.

پشتیبانی دقیق

یکی سیستم لجستیکی دقیق و استاندارد می‌داند که کالا کجاست، چه شرایطی دارد و چه زمانی به دست مشتریان می‌رسد. در نتیجه پشتیبانی دقیق‌تری وجود داشته و به مشتریان پاسخ‌های مناسب‌تری در خصوص زمان و شیوه تحویل کالا داده میشود.

کاهش هزینه‌ها

کاهش هزینه‌ها یکی از اصلی‌ترین مسائل لجستیک است. یک سیستم لجستیکی استاندارد می‌تواند هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهد. رساندن کالا به مقصد از بهترین و ارزان‌ترین راه، نیاز به فضای کمتر برای انبارداری، کاهش زمان تلف شده و بسیاری موارد از جمله نکاتی هستند که می‌توانند در کاهش هزینه‌ها نقش بسیار مهمی ایفا کنند.